Fra 1. januar 2025 skal lastbiler over 12 ton betale vejafgifter på de store danske veje. Som vognmand skal du beslutte, hvordan du bedst viderefakturerer den nye afgift, både over for dine kunder og eventuelle undervognmænd. DTL, Danske Vognmænd, giver følgende råd:

Princip nr. 1: Fastsæt en pris pr. kørt kilometer

Man kan udregne en gennemsnitspris pr. kørt kilometer og opkræve kunden eller afregne undervognmanden efter den pris. Vær opmærksom på, at der er forskellige takster alt afhængigt af lastbilens CO2-klasse, vægt, og om der køres inden for eller uden for miljøzoner, og hvor meget der køres på ikke-afgiftsbelagte veje. Det er derfor, du som vognmand skal beregne, hvad en gennemsnitskilometer vil koste for dine lastbiler og med dit kørselsmønster. Hold øje med hjemmesiden vejafgifter.dk for takster.

Princip nr. 2: Brug software til beregning

Du kan vælge at købe software med et planlægningsværktøj til dit Transport Management System (TMS). Værktøjet eller systemet kan hjælpe med at beregne enkeltruter og med at fordele og viderefakturere vejafgifter. Det er vigtigt at vide, at systemerne ikke er bygget sammen med Brobizz’ systemer eller med det system, der beregner vejafgiften. Men det vil kunne lave en egen beregning på, hvad en rute koster. Disse systemer bliver blandt andet brugt af nogle vognmænd, der allerede betaler vejafgifter andre steder i Europa.

Og et ekstra OBS: Husk at kontrollere dine udgifter

Du skal naturligvis holde øje med, om du får dækket dine udgifter til vejafgifter. Det kan du gøre ved at overvåge det beløb, som du har viderefaktureret for vejafgifter i forhold til de opkrævninger, der løbende kommer fra Brobizz.

I selvbetjeningen hos Brobizz vil du ud for en transaktion kunne finde et link til et kort, der viser de ruter, der er kørt, så du kan kontrollere, at du bliver opkrævet korrekt.

Kilde: https://dtl.eu/nyheder-og-presse/nyhedsbrev/sadan-administrerer-du-vejafgifter