Fra 1. januar 2025 skal lastbiler over 12 ton betale
vejafgifter på de store danske veje. Som vognmand skal du beslutte, hvordan du
bedst viderefakturerer den nye afgift, både over for dine kunder og eventuelle
undervognmænd. DTL, Danske Vognmænd, giver følgende råd:
Princip nr. 1: Fastsæt en pris pr. kørt kilometer
Man kan udregne en gennemsnitspris pr. kørt kilometer og
opkræve kunden eller afregne undervognmanden efter den pris. Vær opmærksom på,
at der er forskellige takster alt afhængigt af lastbilens CO2-klasse, vægt, og
om der køres inden for eller uden for miljøzoner, og hvor meget der køres på
ikke-afgiftsbelagte veje. Det er derfor, du som vognmand skal beregne, hvad en
gennemsnitskilometer vil koste for dine lastbiler og med dit kørselsmønster.
Hold øje med hjemmesiden vejafgifter.dk for takster.
Princip nr. 2: Brug software til beregning
Du kan vælge at købe software med et planlægningsværktøj til
dit Transport Management System (TMS). Værktøjet eller systemet kan hjælpe med
at beregne enkeltruter og med at fordele og viderefakturere vejafgifter. Det er
vigtigt at vide, at systemerne ikke er bygget sammen med Brobizz’ systemer
eller med det system, der beregner vejafgiften. Men det vil kunne lave en egen
beregning på, hvad en rute koster. Disse systemer bliver blandt andet brugt af
nogle vognmænd, der allerede betaler vejafgifter andre steder i
Europa.
Og et ekstra OBS: Husk at kontrollere dine udgifter
Du skal naturligvis holde øje med, om du får dækket dine
udgifter til vejafgifter. Det kan du gøre ved at overvåge det beløb, som du har
viderefaktureret for vejafgifter i forhold til de opkrævninger, der løbende
kommer fra Brobizz.
I selvbetjeningen hos Brobizz vil du ud for en transaktion
kunne finde et link til et kort, der viser de ruter, der er kørt, så du kan
kontrollere, at du bliver opkrævet korrekt.
Kilde: https://dtl.eu/nyheder-og-presse/nyhedsbrev/sadan-administrerer-du-vejafgifter