Det er afgørende, at virksomheder understøtter medarbejderes
efteruddannelse, hvis flere voksne med mindre gode basale færdigheder skal
vælge efteruddannelse. Det er en af hovedkonklusionerne i en ny rapport som EVA
har udarbejdet for Børne- og Undervisningsministeriet.
Voksne motiveres i højere grad til at deltage i et
efteruddannelseskursus, når virksomhederne understøtter deres deltagelse i
undervisningen. Uddannelsesinstitutioner spiller en afgørende rolle i at gøre
det let for både virksomhederne og deltagerne.
Det viser en ny rapport med en kortlægning og evaluering af
rekrutteringsindsatser for voksne med mindre gode basale færdigheder til
voksen- og efteruddannelse (VEU), som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har
gennemført for Børne- og Undervisningsministeriet.
Rapporten har haft til formål at skabe viden om mulige
løsninger, der kan bidrage til, at flere voksne med mindre gode basale
færdigheder deltager i efteruddannelse. Omkring 13 procent i aldersgruppen
16-65 år har mindre gode læsefærdigheder, viser en rapport
fra VIVE fra 2022 (vive.dk). Samme undersøgelse viser, at andelen med
mindre gode færdigheder i regning er omkring 11 procent. Samtidig har
aktiviteten i en årrække været faldende på de almene voksen- og
efteruddannelsestilbud, hvor fokus netop er på opkvalificering i basale færdigheder.
Manglende kendskab og negative skoleerfaringer
Størstedelen af de adspurgte uddannelsesrepræsentanter
oplever, at det er en udfordring at rekruttere voksne med mindre gode basale
færdigheder til voksen- og efteruddannelse, og at det især skyldes manglende
kendskab til uddannelsesmuligheder og vilkår, negative skoleerfaringer eller
manglende dansksproglige kompetencer. Stort set alle respondenter vurderer i
undersøgelsen, at der er behov for at styrke rekrutteringen til voksen- og
efteruddannelse, selv om institutionerne angiver, at de allerede i høj eller
nogen grad har fokus på rekruttering.
”Det er afgørende, at der er gode muligheder for at udvikle
og uddanne sig løbende. Efteruddannelse og opkvalificering gavner både den
enkelte og samfundet og bidrager til at skabe kvalitet i vores velfærd og
sikre, at vi har de rette kompetencer til at gennemføre den grønne omstilling.
Jeg hæfter mig ved, at samarbejdet mellem uddannelsesinstitutioner og
virksomheder er helt centralt, og derfor er jeg også glad for, at vi sidste år
indgik en trepartsaftale og en ordblindepakke med en lang række initiativer,
som understøtter institutionerne og virksomhedernes rekrutteringsindsatser, så
vi i fællesskab sikrer, at voksne har mulighed for at dygtiggøre og udvikle sig
gennem hele arbejdslivet,” siger børne- og undervisningsminister Mattias
Tesfaye.
Vejledning af virksomhederne virker
Rapporten peger på, at det har betydning for virksomhedernes
brug af voksen- og efteruddannelse til medarbejdere, når
uddannelsesinstitutionerne understøtter virksomhederne i deres
uddannelsesindsats. For eksempel med planlægning og gennemførelse af uddannelsesindsatsen
i virksomhederne. Her kan uddannelsesinstitutionerne rådgive og vejlede
virksomheden om planlægning, om det administrative arbejde ved ansøgning og
hjemtagning af økonomisk støtte eller ved at tilbyde tilrettelæggelse af
undervisningen, der tager udgangspunkt i virksomhedernes behov.
Læs
EVAs rapport om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister (pdf)
Læs
EVAs vidensopsamling om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister (pdf)
Kilde: Børne- og
Undervisningsministeriet