EU’s
skovrydningsforordning (EUDR) er et af de mest ambitiøse reguleringsprojekter
på råvareområdet i nyere tid. Intentionen er klar: EU skal ikke længere være marked
for produkter, der bidrager til global skovrydning. Ambitionen er bredt
anerkendt i hele branchen, ikke mindst blandt danske byggecentre og
materialeleverandører, som i forvejen arbejder intensivt med dokumentation,
certificeringer og sporbarhed. Men selv om målsætningen er rigtig, stod det
tidligt klart, at den oprindelige udformning af EUDR ikke var moden til at møde
den virkelighed, som danske byggecentre og leverandørkæder opererer i.
For byggecentre og
materialeleverandører ville forordningen have betydet, at de på hver eneste
varelinje skulle kunne fremskaffe detaljerede geolokationsdata helt tilbage til
oprindelseslandet, gennemføre egne risikovurderinger og udarbejde individuelle due
diligence-erklæringer – også for produkter, hvor de ingen direkte kontakt havde
med producenten. I en branche kendetegnet ved store varevolumener, små
producenter, korte gennemløbstider og mange mellemled ville kravene have
medført en administrativ byrde, der var aldeles urealistisk.
“Vi risikerer at skabe et
system, hvor man dokumenterer bæredygtighed i et omfang, der reelt blokerer for
bæredygtige produkter. Dokumentation skal understøtte målet – ikke stå i vejen
for det. Derfor er proportionalitet afgørende, hvis EUDR skal fungere i
praksis.”
Palle Thomsen, CEO, Brancheforeningen Danske Byggecentre
Det centrale problem ved
den daværende udgave af EUDR var ikke ambitionen, men proportionaliteten. Når
regulering bliver så kompleks og ressourcekrævende, at den primært kan
håndteres af store, etablerede aktører med betydelige administrative og
økonomiske ressourcer, opstår der en reel risiko for konkurrenceforvridning i
det indre marked. Små og mellemstore virksomheder – og ikke mindst nye aktører
– risikerer at blive sorteret fra, uanset om deres produkter er bæredygtige.
På den baggrund
insisterede vi på, at EUDR’s mål er rigtigt, men at implementeringen var
urealistisk for danske byggecentre og materialeleverandører. Derfor gik vi
aktivt ind i et tæt samarbejde med internationale organisationer som ETTF
(European Timber Trade Federation), UFEMAT og CEI Bois, som delte vores
vurdering af, at reglerne – i deres oprindelige form – ikke kunne fungere i
praksis.
Et gennemgående budskab i
dialogen med EU’s institutioner var, at dokumentationskrav aldrig må gå ud over
det oprindelige udgangspunkt: at stoppe brugen af skovforringende produkter.
Hvis reguleringen i praksis medfører, at bæredygtige materialer ikke kan nå
markedet, fordi dokumentationsbyrden bliver for tung, har man opnået det
modsatte af det ønskede.
De vedtagne justeringer
af EUDR viser, at denne problemstilling er blevet taget alvorligt. Udskydelsen
af ikrafttrædelsen og de målrettede simplificeringer bringer reguleringen
tættere på den praktiske virkelighed i byggecentre og materialeleverandørers værdikæder.
EUDR’s målsætning ligger
fast. Og med de seneste ændringer er forordningen i højere grad afstemt efter
markedets funktion og branchernes kapacitet. Det øger sandsynligheden for, at
reguleringen ikke blot bliver korrekt på papiret, men også effektiv i praksis.