Formålet med Omnibus

Omnibusforenklingspakkerne er et initiativ fra Europa Kommissionen, der har til formål at reducere og forenkle de administrative byrder for europæiske virksomheder for at styrke den europæiske konkurrenceevne. Den første forenklingspakke blev præsenteret den 26. februar 2025 og fokuserer primært på bæredygtighedsområdet.

Status på omnibuspakken om bæredygtighedsregulering

Kommissionens første omnibuspakke indeholder fire forslag på bæredygtighedsområdet, som behandles hver for sig. Når Kommissionen fremsætter et lovforslag, skal både medlemsstaterne i Rådet og Europa-Parlamentet internt drøfte forslaget og nå frem til en position, før de indgår i de endelige forhandlinger om forslaget med hinanden Her kan du læse om hvor de forskellige lovforslag i omnibuspakke I om bæredygtighed befinder sig, både i de europæiske og nationale lovgivningsprocesser. Erhvervsstyrelsen opdaterer dette afsnit løbende, når der sker noget nyt på området.

  • Stop-the-clock-direktivet
    • EU-proces: Direktivet som udskyder rapporteringsforpligtelsen under CSRD, “Stop-the-clock", som indgår i den første omnibuspakke om bæredygtighedsregulering, er trådt i kraft den 16. april 2025.
    • National proces: Et bredt flertal i Folketinget er enige om at udskyde EU-krav om bæredygtighedsrapportering (CSRD). Det betyder, at store unoterede virksomheder, børsnoterede virksomheder med under 500 ansatte og børsnoterede SMV’er, som ikke allerede har rapporteret for regnskabsår 2024, kan indstille deres arbejde med rapporteringskravene under CSRD. Direktivændringen forventes implementeret før udgangen af 2025.

                                                                                                                                                                                                                                                                   

     Substans-forslaget  

    • EU-proces: Substansforslaget indeholder alle andre ændringer til CSRD og CSDDD, end bestemmelserne i stop-the-clock-direktivet. Kommissionen og Rådet har nu afsluttet deres interne drøftelser om forslaget, og Rådet vedtog den 23. juni sit forhandlingsmandat, som danner grundlag for de videre forhandlinger. Det betyder, at formandskabet nu kan påbegynde forhandlinger med Europa-Parlamentet – så snart Parlamentet har vedtaget sin egen holdning til forslaget. En afstemning om Parlamentets position i plenarforsamlingen forventes i oktober. Dermed forventes de kommende trilog-forhandlinger at finde sted under det danske EU-formandskab.
    • National proces: Er fortsat under afklaring.

     

     

    • CBAM-forslaget
      • CBAM-forslaget er et ønske om ændring af den nuværende CBAM-forordning i forhold til at lempe reglerne for mindre virksomheder og forenkle CBAM for virksomheder generelt. Man er i EU enige om forslaget, men Rådet og Parlamentet skal fortsat formelt godkende det. Erhvervsstyrelsen forventer at ændringerne bliver publiceret i september/oktober 2025.
         
    • Ændring af reglerne for taksonomiafrapportering:
      • Forslaget til at ændre reglerne for taksonomirapporteringen er et forslag til at ændre en delegeret forordning. Når det reviderede udkast udgives, kommer det i en indsigelsesprocedure i Rådet og Europa-Parlamentet.

     

    Kilde: Link