Der er en positiv
sammenhæng mellem virksomhedernes grønne tiltag og deres konkurrenceevne. Det
bliver nu for første gang dokumenteret i ny analyse som Industriens Fond står
bag.
Analysen, der bygger på
en spørgeskemaundersøgelse blandt 366 danske industrivirksomheder viser, at jo
flere tiltag de gennemfører, jo bedre sammenhæng, der er mellem tiltagene, og
jo længere tid virksomheden har været i gang, desto større konkurrencefordele
er der at høste.
Konkret oplever
virksomhederne konkurrencefordelene i form af styrket innovationskraft, bedre
forudsætninger for at imødekomme kundekrav og bedre adgang til nye markeder. De
virksomheder, som er længst med grøn omstilling, er også begyndt at mærke en
positiv effekt på omsætning og eksport.
Grønne tiltag skal betale
sig
“Skal vi lykkes med grøn
omstilling, er det afgørende, at virksomhedernes investeringer i bæredygtighed
også kan ses på bundlinjen og omsættes til konkurrenceevne. Med rapporten her
dokumenterer vi sammenhængen, og forventningen er, at det kan få flere virksomheder
til at sætte barren endnu højere, når det kommer til grøn omstilling,” siger
Anders Ziegler Kusk, programchef for bæredygtig produktion i Industriens Fond
og fortsætter:
“Virksomhederne bliver
presset fra mange sider i øjeblikket – af geopolitik, evnen til at implementere
ny teknologi og ikke mindst af regulering. Derfor er det så vigtigt, at
incitamenterne for at arbejde med grøn omstilling er til at få øje på, så agendaen
ikke skubbes i baggrunden.”
Danske virksomheder er
langt – inden for egen matrikel
Analysens resultater er
sammenfattet i en rapport, der bygger på 16 indikatorer for grøn omstilling,
hvor de deltagende virksomheder er tildelt en gennemsnitlig score ift., hvor
langt de er med implementeringen. Herefter angiver virksomhederne så, hvordan
tiltagene har påvirket konkurrencekraften på i alt 11 indikatorer.
Her viser rapporten, at
virksomhederne er længst, når det kommer til at reducere energi- vand- og
materialeforbrug, mens størstedelen scorer lavt, når det kommer til tiltag i
forsyningskæden.
Ni ud af ti virksomheder
har som minimum implementeret enkelte grønne tiltag, mens det kun er to ud af
ti, der har en plan eller strategi for virksomhedens grønne omstilling.
Samspil mellem grønne
tiltag styrker konkurrencekraften
Omend grøn omstilling
ikke kan sættes på formel, hvor virksomheder på samme grønne modenhedsniveau
oplever de samme konkurrencefordele, står det dog klart, at det især er
samspillet mellem de grønne tiltag, der giver styrket konkurrencekraft:
Fx kan virksomhederne
udvikle nye produkter med lavere klimaaftryk, men hvis efterspørgslen ikke er
afdækket, og der ikke er kommunikeret aktivt om det, kan de forretningsmæssige
gevinster være svære at realisere.
Herunder ses sammenhæng
mellem grøn omstilling og konkurrencefordele
(Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af IRIS Group blandt danske
industrivirksomheder (N=366 observationer).)
Arketyper for grøn
omstilling
For en dybere forståelse
af forholdet mellem grøn omstilling og konkurrenceevne er virksomhederne
inddelt i fem arketyper – visionære, målrettede, pragmatiske, afprøvende og
reaktive – alt efter, hvor langt virksomhederne er med grøn omstilling, hvilket
pres de oplever, og hvordan de arbejder med agendaen.
“Udover at vise
sammenhængen, så giver rapporten en dybere forståelse for de udfordringer og
muligheder, som virksomhederne står med. Det giver et godt udgangspunkt for at
målrette kommende initiativer og sikre, at vi som fond sætter ind der, hvor
udfordringerne er størst, og samtidig kan vi hjælpe virksomhederne med at se,
hvor de kan høste flest fordele” siger Anders Ziegler
Kusk.
Om rapporten ‘Grøn
Konkurrencekraft’
Rapporten påviser
sammenhængen mellem grøn omstilling og konkurrencekraft gennem en kombination
af kvantitativt og kvalitativt data.
Herunder en
spørgeskemaundersøgelse med besvarelser fra 366 danske industrivirksomheder
samt uddybende interviews med 12 case-virksomheder.
Spørgeskemaundersøgelsen
er gennemført i maj-juni 2024.
Rapporten er udarbejdet
af IRIS Group på vegne af Industriens Fond.
Læs rapporten
hele her
- Konkurrencefordele som virksomhederne får ved
at investere i bæredygtighed.
- Evne til at tiltrække medarbejdere
- Evne til at tiltrække kapital
- Innovationskraft
- Markeds- og kundeadgang
- Reseliens i forsyningskæde
- Compliance ift. lovgivning eller krav fra
kunder
- Virksomhedsrelationer
- Lavere risici
- Økonomisk værdiskabelse
- Lavere omkostninger
- Øget omsætning
- Øget eksport
- Større produktivitet
Kilde: Industriens
Fond