EU's kommende bygningsdirektiv kalder på en ambitiøs, dansk
indsats for energieffektivisering. Politikerne skal have fokus på særligt
tre afgørende områder, når bygningsdirektivet skal implementeres i dansk
lovgivning, skriver 15 aktører.
EU’s nye bygningsdirektiv skal snart implementeres i dansk
lovgivning.
Formålet er at skabe gode rammer for, at såvel nye som
eksisterende bygninger bliver mere energieffektive, bedre for klimaet og får et
bedre indeklima.
Det er et langsigtet mål i direktivet, at alle
bygninger – også de eksisterende – i 2050 er løftet til
nulemissionsbygninger. Det betyder blandt andet stop for brug af fossile
brændsler og et meget lavt energiforbrug til bygningsdrift og opvarmning.
Det kalder på en ambitiøs indsats for energieffektivisering,
og vi bør fra dansk side ikke prøve at hoppe over, hvor gærdet er lavest, men i
stedet blive et eksempel til efterfølgelse.
Konkrete krav og målsætninger
Den danske implementering skal sætte fokus på en
helhedsorienteret indsats i bygningerne, der – ud over energieffektivitet –
også fremmer indeklima og mindsker klimabelastning, uanset om vi taler
nybyggeri eller renovering.
Og konkrete krav og målsætninger skal give mening
samfundsøkonomisk.
Implementeringen sker på et tidspunkt, hvor energipriserne
stiger, og den grønne omstilling er mere presserende end nogensinde.
Bygningerne står fortsat for cirka 40 procent af det danske energiforbrug og en
væsentlig del af den samlede CO2-udledning, så reduktion af energiforbrug og
klimabelastning vil have en direkte og målbar indvirkning på både privates og
samfundets økonomi.
Derfor opfordrer vi, der repræsenterer en bred kreds af
organisationer, til en ambitiøs, fremsynet og klog implementering af
bygningsdirektivet.
Tre afgørende områder
Det politiske system må have fokus på særligt tre afgørende
områder, når direktivet skal implementeres i dansk lovgivning:
1. Definition af nulemissionsbygninger skal
differentieres efter bygningskategori
Det er vigtigt at anerkende, at ikke alle bygninger i
praksis kan opnå samme niveau af energineutralitet.
Fastlæggelsen af den optimale renoveringsindsats må derfor
opdeles i bygningskategorier for at sikre, at bygningsejeren oplyses så præcist
som muligt om, hvor langt det i praksis er muligt at løfte den pågældende
bygning i retning af "nulemission".
For eksempel kan en murermestervilla fra trediverne godt
løftes energi- og indeklimamæssigt på en række områder, men ikke nødvendigvis
til moderne standarder.
Kravene må derfor tilpasses, så vi sikrer ambitiøse mål og
indsatser, der samtidig er realistiske og økonomisk optimale for bygningerne i
hver enkelt kategori.
2. Niveauet for både nye og renoverede bygninger
skal fastsættes ud fra samfundsøkonomi
Beregningen af, hvad der er "omkostningsoptimalt"
for både nye og renoverede bygninger, skal omfatte både energieffektivisering
samt de samfundsøkonomiske gevinster, der følger af lavere energiforbrug og
forbedret indeklima.
Det er nødvendigt at anvende en tilgang, der ser på den
samlede økonomi over bygningens levetid, hvor besparelser fra lavere
energiforbrug og et forbedret indeklima skal inkluderes.
Det er eksempelvis også vigtigt at medregne det væsentlige
aspekt, at lavere energiforbrug til bygningsopvarmning i vintermånederne
betyder mindre udgifter til udbygning og vedligehold i forsyningsnettet.
3. Energimærkningssystemet skal gentænkes og
suppleres
Det nye direktiv giver anledning til at gentænke
energimærkningssystemet.
Direktivet stiller for eksempel klare krav om, at bygningens
indeklima skal vurderes, og der skal foreslås forbedringsmuligheder.
En udvidet energimærkning skal informere bygningsejerne
bedre om bygningens renoveringspotentiale og dermed skabe incitamenter for
bygningsejere til at vælge løsninger, der ikke kun sparer energi, men også
skaber et sundere og mere behageligt indeklima.
Det skal naturligvis være et digitalt og dynamisk system,
der bliver løbende opdateret, når der bliver gennemført forbedringer.
Det vil gøre det nemmere for bygningsejerne at træffe
beslutninger og for realkreditinstitutter at stille passende lån til rådighed.
En gamechanger
Kort sagt: Bygningsdirektivets nytænkende krav kan blive en
gamechanger for dansk byggeri.
Vi opfordrer til, at der tænkes ambitiøst, visionært og
langsigtet ved implementeringen.
Det skal ikke føre til overimplementering, men til
fornuftige og klare rammer for den danske indsats.
Branchen er klar til at bidrage til arbejdet.
Afsendere
- Graves
K. Simonsen, Bygherreforeningen
- Kirstine
Brøgger Jensen, Danske Ark
- Henrik
Teglgaard Lund, Dansk Erhverv
- Palle
Thomsen, Danske Byggecentre
- Søren
Sand Kirk, Danske Byggefag
- Elly
Kjems Hove, DI Byggeri
- Søren
Dyck-Madsen og Michael H. Nielsen, Energiforum Danmark
- Majbritt
Juul, Foreningen af Rådgivende Ingeniører
- Jette
Leth Djælund, Konstruktørforeningen
- Gitte
Krusholm Nielsen, Danske Tegl
- Tobias
Zacho Larsen, Arkitektforeningen
- Christian
Jarby, Rådet for Grøn Omstilling
- Anders
Gerhard Jørgensen, Synergi
- Troels
Hartung, Tekniq Arbejdsgiverne
- Lennert
Østergaard, Veltek
Debatindlægget blev bragt i Altinget By og Bolig.