Den reviderede CLP-forordning stiller blandt andet nye og ændrede designkrav til fareetiketter og til markedsføring af farlige stoffer og blandinger. Miljøstyrelsen har derfor oprettet en ny hjemmeside, hvor virksomheder kan få et overblik over de væsentligste ændringer i CLP-forordningen.

Virksomheder, der reklamerer for kemiske produkter i både trykte og digitale formater, skal forberede sig på nye og ændrede krav i EU's opdaterede CLP-forordning. De nye regler, der forventes at træde i kraft i slutningen af 2024, indeholder blandt andet skærpede regler for markedsføring, hvor et produkts fareoplysninger skal fremgå tydeligt i visuelle reklamer og annoncer i både trykte og digitale formater.

Sort tekst på hvid baggrund

Dertil er der opdaterede regler for, hvordan fareetiketterne skal se ud fremover for at gøre det nemmere for brugerne at læse oplysningerne. For eksempel skal teksten være sort og trykt på en hvid baggrund for at sikre, at det er nemt at læse teksten. Desuden skal skrifttypen være en sans serif, hvilket betyder, at skrifttyper med ”fødder” ikke længere er tilladt.

Få overblik og etiket-værktøj på CLPupdate.dk

Endelig er der også nye og ændrede regler i CLP-forordningen for klassificering af stoffer med mere end én bestanddel, for genopfyldningsstationer og for brug af fold-ud etiketter og digital mærkning.

Miljøstyrelsen har samlet de væsentligste ændringer i forordningen, inklusive information om tidsfrister og overgangsperioder, på hjemmesiden CLPupdate.dk. Under de nye regler for reklame finder du også et digitalt værktøj til at generere faremærkeetiketter til netbutikken.