Den
reviderede CLP-forordning stiller blandt andet nye og ændrede designkrav til
fareetiketter og til markedsføring af farlige stoffer og blandinger.
Miljøstyrelsen har derfor oprettet en ny hjemmeside, hvor virksomheder kan få
et overblik over de væsentligste ændringer i CLP-forordningen.
Virksomheder,
der reklamerer for kemiske produkter i både trykte og digitale formater, skal
forberede sig på nye og ændrede krav i EU's opdaterede CLP-forordning. De nye
regler, der forventes at træde i kraft i slutningen af 2024, indeholder blandt
andet skærpede regler for markedsføring, hvor et produkts fareoplysninger skal
fremgå tydeligt i visuelle reklamer og annoncer i både trykte og digitale
formater.
Sort
tekst på hvid baggrund
Dertil
er der opdaterede regler for, hvordan fareetiketterne skal se ud fremover for
at gøre det nemmere for brugerne at læse oplysningerne. For eksempel skal
teksten være sort og trykt på en hvid baggrund for at sikre, at det er nemt at
læse teksten. Desuden skal skrifttypen være en sans serif, hvilket betyder, at
skrifttyper med ”fødder” ikke længere er tilladt.
Få
overblik og etiket-værktøj på CLPupdate.dk
Endelig
er der også nye og ændrede regler i CLP-forordningen for klassificering af
stoffer med mere end én bestanddel, for genopfyldningsstationer og for brug af
fold-ud etiketter og digital mærkning.
Miljøstyrelsen
har samlet de væsentligste ændringer i forordningen, inklusive information om
tidsfrister og overgangsperioder, på hjemmesiden CLPupdate.dk. Under de nye
regler for reklame finder du også et digitalt værktøj til at generere
faremærkeetiketter til netbutikken.