Lad os slå det fast med syvtommersøm: Byggebranchens
CO2-aftryk skal nedbringes. Det er et ønske, som vi deler på tværs af branchen
og således er et erklæret mål for de interesse- og brancheorganisationer, som
er medunderskrivere her. For det er åbenlyst, at det er uholdbart, hvis vi
fortsætter med at bygge med så højt et klimaaftryk som i dag, hvor byggebranchen
skønnes at stå for ca. 25 procent af det danske CO2-regnskab.
Af samme grund indgik den daværende S-regering og en bred række
af Folketingets partier i 2021 en politisk aftale om ’Den nationale strategi
for bæredygtigt byggeri’. En strategi, som beror på, at man i den politiske
aftalekreds fra 1. januar 2023 fastlagde et krav om LCA-beregning for al nybyggeri
og et krav om en CO₂-grænseværdi svarende til 12 kg CO₂-ækv/m²/år for byggeri over
1.000 m2.
Aftalepartierne var samtidig enige om, at de – i takt med at
branchen og teknologien udvikler sig – ville genbesøge dette krav og bandt
således hinanden op på, at der inden udgangen af 2023 skulle landes en aftale
om nye og opdaterede LCA-krav, som skulle gælde fra 2025. En mekanisme og et
politisk håndslag, som er både fornuftig og nødvendig for at komme i mål med
den grønne omstilling af byggeriet.
Problemet er bare, at vi i byggebranchen stadig venter på de
nye klimakrav. For på trods af at politikerne står overfor at skulle regulere
en branche, som ønsker at tage ansvar for og del i den grønne omstilling, er
der endnu ikke landet en aftale om de nye LCA-krav, som skal træde i kraft om
blot et år.
Som branche er vi frustrerede over processen. Vi ønsker alle
at være medspillere i den grønne omstilling af byggeriet, men vi mangler at få
udstukket kursen fra politisk hold og dermed få fastlagt de ramme- og
konkurrencebetingelser, der skal gælde for os. For det er svært at komme i mål,
når man ikke kender spillets regler. Som branche er vi simpelthen nødt til at
vide hvilke krav, vi skal projektere efter.
Mange af de byggerier, der skal søge byggetilladelse fra 1.
januar 2025, er allerede i støbeskeen nu. Helt konkret har den manglende viden
om næste års CO2-krav derfor den konsekvens, at det er vanskeligt at projektere
disse projekter, når grænseværdierne ikke kendes helt fra de tidlige faser. Det
er selvsagt problematisk – ikke kun for de aktører, som risikerer at bruge
unødvendige ressourcer på ekstra planlægning, men også fordi vi som samfund
mister dyrebar tid på den grønne omstilling af byggeriet.
Vores opfordring til regeringen og boligministeren er derfor
klar: Prioriter forhandlingerne om LCA-kravet til byggeriet allerøverst og få
dem afsluttet. Der bør snarest muligt indgås en aftale om et LCA-krav, som er
ambitiøst nok til at forandre den måde, vi bygger på og samtidigt er inden for
praktisk rækkevidde for byggeriets aktører. Branchen kan ikke vente længere,
hvis vi skal implementere kravene allerede fra 2025. For den grønne
omstillinger haster, og vi vil gerne bidrage – på fælles og tydelige vilkår.
Afsendere
- Annemarie
Munk Riis, administrerende direktør for Rådet for Bæredygtigt
Byggeri
- Bjarke
Møller, direktør for Rådet for Grøn Omstilling
- Gitte
K. Nielsen, administrerende direktør for Danske Tegl
- Henrik
Friis, branchedirektør for Byg, Teknik & Service i Dansk Erhverv
- Henrik
Garver, administrerende direktør for Foreningen af Rådgivende
Ingeniører
- Henrik
L. Bang, direktør for Bygherreforeningen
- Tina
Helsted Vengsgaard, standardiseringsdirektør i Dansk Standard
- Jette
Leth Fejerskov Djælund, næstformand for Konstruktørforeningen
- Lars
Autrup, direktør for Akademisk Arkitektforening
- Lars
Storr-Hansen, administrerende direktør for Danske
Arkitektvirksomheder
- Mikael
Koch, direktør for Træinformation
- Palle
Thomsen, administrerende direktør for Danske Byggecentre
- Per
Rømer Kofod, administrerende direktør for VELTEK
- Peter
Stenholm, administrerende direktør for EjendomDanmark
- Søren
Sand Kirk, direktør for Bygge-, Anlægs- og Trækartellet
Debatindlægget blev bragt i Altinget By og Bolig.