Danske byggecentre tiltrækker elever direkte på uddannelsesstederne

Gennem gamificering af branchens typiske arbejdsopgaver opnår elevkandidater bredere forståelse for, hvad de kan forvente af en læreplads i et af de mange byggecentre rundt i landet. Det skaber tryghed og lyst til at prøve kræfter med en for nogle ukendt branche.

Det lokale byggecenter vil igen i år finde deres kommende elever på en helt særlig måde: En simuleret hverdag i et byggecenter med indkøb, logistik og salg omsat i et brætspil. Idéen er at orientere og engagere de unge på landets handelsskoler med en praktisk tilgang og give dem en forsmag på den virkelighed, der kan blive deres, hvis de vælger en elevplads i et af landets mange byggecentre.

Mange af de tidligere deltagende elever har udtrykt behov for at kunne identificere sig med at være elev i en virksomhed samt have en fornemmelse af, hvilke opgaver de vil blive stillet overfor. Når HR-folkene står over for eleverne i velkendte rammer, bliver der stillet spørgsmål til hverdagen, som sjældent kommer frem i den klassiske ansøgningsproces.

Ved de fysiske besøg får både elever og HR-folk fra branchen altså en unik mulighed for at kommunikere på et meget direkte men også afslappet plan. Der er ikke de samme nerver som til en jobsamtale. Flere af de unge, især pigerne, giver udtryk for at føle sig lidt på udebane, når de bliver bedt om at italesætte egne kompetencer til officielle samtaler. Gennem spillet får de i stedet mulighed for at prøve sig selv af og vise, hvad de kan, og hvem de er, direkte til de folk der på sigt udvælger og ansætter nye elever. Bedst af alt får de mere tillid til egne evner.

En af de elever, der gennem kampagnen har fået øjnene op for mulighederne i byggecenter-branchen, er Michelle Rossel (tidligere EUX-elev på EUC Nord, nu handelselev):

”Da vi spillede Byggecenter-spillet, fandt jeg ud af, at det kunne være noget for mig. Det var ellers slet ikke den retning, jeg troede, at jeg skulle i. Jeg troede, jeg skulle være speditør. Det var meget realistisk at spille, og det gav en god gengivelse af, hvad man arbejder med i et byggecenter. Jeg begyndte at søge målrettet efter elevplads i et byggecenter. Faktisk sendte jeg 28 målrettede ansøgninger. De HR-repræsentanter, som var med til karrierespillet, stod også til rådighed med svar på spørgsmål og gode råd til ansøgninger. Efter kort tid blev jeg kaldt til samtale i flere virksomheder. Jeg valgte at takke ja til min nuværende læreplads, som jeg er rigtig glad for.”

Undervisere på de danske handelsskoler er også glade for at kunne tilbyde deres elever et lærerigt alternativ til en klassisk undervisningstime.

”Spillet giver eleverne en praktisk tilgang til noget, de ellers kun lærer med nogle mere abstrakte begreber. Vi har brugt spillet som en integreret del af undervisningen, og både elever og undervisere har haft en rigtig god oplevelse. Flere af eleverne er blevet interesseret i jobmulighederne i byggebranchen i forbindelse med spillet; derfor har det også været godt, at spillet blev faciliteret af en repræsentant fra det lokale byggecenter, så eleverne kunne stille masser af spørgsmål”, udtaler Jesper Navne, underviser IBC Fredericia/Middelfart.


Et meget koncentreret øjeblik fra et tidligere finaleevent

Kædernes HR-folk har travlt med skolebesøg

Kædernes HR-folk har haft travlt i efteråret 2021 med over 15 skolebesøg på landets handelsskoler i oktober og november. Og der er nu fuld gang i bookingen af yderligere besøg i starten af det nye år.

Der er desuden produceret et online spil, så der også er mulighed for at ”besøge” skolerne digitalt. Det digitale spil kan desuden også spilles ved et fysisk skolebesøg, hvis det foretrækkes.

Se i øvrigt kampagnens hjemmeside: karrierestigen.dk.

 

I år får du DBs årsberetning i små fokusrettede bidder, idet vi gennem december og januar løbende lægger artikler, der har fokus på det, vi har arbejdet med i 2021, på www.bdb.dk. Vi håber på den måde, at du opdager emner, som allerede har eller kunne få din interesse.

Skulle du have spørgsmål, kommentarer eller andet på hjertet i forbindelse med denne artikel, så er du velkommen til at skrive til os på db@bdb.dk.

 

Ønsker du at se hvilke andre artikler, der er udkommet i DBs årsberetning 2021, kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev på ath@bdb.dk.