På trods af Corona, så har året på de sociale medier for Danske Byggecentre været en succes og har især stået i Karrierestigens og BYGGERI-messens tegn. Der er blevet brugt mange ressourcer på at informere unge om karrieremulighederne hos vores medlemmer samt at tiltrække besøgende til BYGGERI’20 – og de to indsatser bar frugt.

Videoer, billeder, annoncer m.m. set ca. 3,5 mio. gange

På de sociale medier blev der annonceret flittigt for BYGGERI-messen, og der blev brugt kræfter på at informere og tiltrække besøgende til messen med billeder og små videoer. Det blev både til tilbageblik på BYGGERI’18, informationsopslag, konkurrence samt små humoristiske opslag. Målinger op til messen var også lovende. Der var en markant stigning i antal af besøgende, der havde registreret sig på forhånd til messen i forhold til tidligere messer.

Der hvor de unge er
Sidste år fik Karrierestigen et ansigtsløft og i den forbindelse fandt vi tre elever, eller tidligere elever, hos vores medlemmer, som er blevet ansigtet udadtil på kampagnen. I en tidligere kampagne har vi brugt skuespillere, men denne gang ville vi have et mere autentisk billede på kampagnen, så de unge bedre kan spejle sig i rollemodellerne.

Kampagnen indeholdt videoer på YouTube, hvor brudstykker af disse blev brugt til annoncering på bl.a. Facebook og Instagram. Derudover har elever i branchen i årets løb postet på Facebook, hvor de viser billeder fra deres hverdag i byggecenteret. Det resultererede i, at allerede i januar 2020 havde målgruppen set opslagene på Facebook og Instagram over 650.000 gange.

Karrierestigen indtog også et nyt medie – Snapchat. 71 % af danskere mellem 15 og 25 år bruger Snapchat , så det var kun naturligt, at Karrierestigen skulle reklamere her. På Snapchat rundede kampagnen i januar 2020 mere end 1 mio. visninger.

Fordelt på de forskellige platforme havde kampagnen på de sociale medier allerede i januar opnået over 2,8 mio. visninger over for målgruppen.

Karrierestigens hjemmeside
Det var ikke kun kampagnens visninger på de sociale medier, der var en succes – også antallet af kliks videre fra annoncerne til karrierestigen.dk viser, at ansigtsløftet var en god beslutning. Kampagnen på de sociale medier løb fra 1. november 2019 til 1. april 2020, hvor kampagnen blev sat i bero pga. Corona-situationen i Danmark.

Fra Facebook og Instagram blev det til ca. 10.000 kliks videre til Karrierestigens hjemmeside og på Snapchat 15.000 ”swipe ups” og med 25.000 besøg på karrierestigen.dk i hele kampagneperioden må indsatsen siges at være en succes.

Danske Byggecentre hviler dog ikke på laurbærrene – vi vil have udbredt kendskabet til de spændende karrieremuligheder i byggecentrene til endnu flere og især til de unge, der om lidt skal vælge deres karrierevej. Derfor vil rekrutteringskampagnen fortsætte på de sociale medier i foråret 2021, så vi kan få udbredt budskabet om karrieremulighederne til endnu flere.

Podcast om byggematerialers klimaftryk
En undersøgelse fra december 2019 lavet af Slots- og Kulturstyrelsen viste, at 25 % af danskerne i 2019 lyttede til podcast mindst én gang om ugen . I Danske Byggecentre arbejder vi med at fortælle om byggeriets rolle i den grønne omstilling og klimakampen. Udover at fortælle om det i pressemeddelelser m.m. kastede vi os over at lave en serie podcasts, der fokuserer på byggematerialers klimaaftryk og dokumentationen heraf. Det er der blevet fem afsnit ud af.

Første afsnit er et interview med seniorforsker Harpa Birgisdottir fra Aalborg Universitet. Harpa er en af landets førende forskere på området.

Andet afsnit omhandler, at et bredt flertal i det hollandske parlament i 2018 indførte et system, som skal begrænse byggematerialernes klimaaftryk. For at få byggetilladelse i Holland skal ethvert nyt byggeri miljøgodkendes. Godkendelsen er den første af sin art i verden og vægter 11 forskellige miljøeffekter.

Sammen med arkitekt Jan Kauschen fra tegnestuen Vandkunsten tager vi i seriens tredje afsnit på besøg i Torpedohallen i København. I Torpedohallen finder vi 67 ejerboliger, og her er der tænkt over, at materialevalg og genbrug spiller en vigtig rolle. Hallen er et eksempel på, hvordan man giver gamle bygninger nyt liv, og samtidig forlænger levetiden for eksisterende betonbyggerier.

Karoline Geneser, som er koncern kompetencechef i MOE, afkræfter myter og taler om byggematerialer i fremtidens byggeri i seriens fjerde afsnit. Hun forudsiger, at mængden af CO2 i materialer falder og genbruget stiger i takt med, at politikerne indfører flere bæredygtighedskrav og anbefalinger i byggeriet.

I det sidste afsnit fortæller Palle Thomsen, adm. direktør i Danske Byggecentre, om Bygdok.dk, den største danske byggevare database, hvor byggeriets parter bl.a. kan finde bæredygtighedsdokumentation som EPD’er, certificeringer m.m.

Producenterne lægger selv den relevante dokumentation og certificeringer ind i databasen, så de er tilgængelige for Danske Byggecentres medlemmer og byggeriets parter. Databasen gør det således nemmere at udveksle informationer mellem rådgivere, udførende og leverandører og dermed for f.eks. arkitekter at finde bæredygtige produkter til byggerier, så disse udleder mindst mulig CO2.

På nuværende tidspunkt er serien hørt over 750 gange.

Lyt til serien her.