10-05-2022

 

For første gang er det kortlagt, hvilke videregående uddannelser som giver kompetencer med relevans for den grønne omstilling. Tallene viser, at 65 procent af landets videregående uddannelsesudbud nu arbejder aktivt med grøn omstilling i uddannelsen.

Et stort antal uddannelser på tværs af uddannelsesområder arbejder aktivt med bæredygtighed og grøn omstilling som en integreret del af uddannelserne. Det viser en ny kortlægning, som Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har lavet baseret på indmeldinger fra landets videregående uddannelsesinstitutioner.

Kortlægningen, der er gennemført for første gang, dokumenterer, at 65 procent af de videregående uddannelsesudbud i dag indeholder grønt læringsudbytte – enten som obligatoriske eller valgfrie fag. Det samme gør sig gældende for 39 procent af de videregående efteruddannelser.

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har i projektet defineret grønt læringsudbytte som viden, færdighed og kompetencer, der kan bidrage væsentligt til at komme i mål med regeringens 2030-målsætning. Definitionen tager udgangspunkt i regeringens grønne forskningsstrategi, der har identificeret syv områder, hvor grønne løsninger er fundamentet for grøn omstilling. Det er bl.a. inden for energi-, miljø- og transportområdet.

Kortlægningen viser også, at man på næsten halvdelen af de videregående uddannelsesudbud kan lære om bæredygtig adfærd. I kortlægningen er der endvidere eksempler på, hvordan alle uddannelsessektorer og fagområder arbejder for at integrere grøn omstilling i uddannelserne. For eksempel bliver ernæring og sundhedsstuderende undervist i at undgå madspild, mens der på maskinmesteruddannelsen er forløb om varmepumper, Power-to-X osv.

Endelig viser kortlægningen et stort potentiale i at udbrede de gode erfaringer og den megen viden, der allerede findes på de videregående uddannelser. Der er i den forbindelse udarbejdet et inspirationskatalog med 9 eksempler på uddannelser med et grønt læringsudbytte på tværs af de videregående uddannelser.

Casekataloget indeholder en række eksempler på, hvordan forskellige slags uddannelser arbejder med grønt læringsudbytte – fra bygningskonstruktøruddannelsen, læreruddannelsen og maskinmesteruddannelsen til kandidatuddannelser i klimaforandringer, master i vindenergi og designuddannelser med grøn profil.  

Uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen siger:

- Danmark skal tage lederskab i den grønne omstilling og med vores eksempel vise en ambitiøs vej frem, hvor vi samtidig har høj beskæftigelse, lighed og fremgang. Og i mange virksomheder og i samfundet i det hele taget er forskellige grønne kompetencer og viden om grøn omstilling vigtig. Skal vi lykkes med den grønne omstilling, skal det også afspejle sig i vores uddannelser.

- Kortlægningen giver en pejling af, at uddannelsesinstitutionerne de senere år har tænkt behovet for grønne løsninger og kompetencer ind i læringen mange steder. Det kan jeg som minister kun være tilfreds med. Der er givetvis potentiale til at gå endnu videre, og det vil jeg opfordre til, at institutioner og uddannelsesledere gør. Omvendt er der selvfølgelig også uddannelser, hvor det kan blive kunstigt eller påklistret at gennemtvinge særlige grønne fag. Jeg vil følge op på udviklingen herfra, og det er som sagt vigtigt for regeringen, at måden, vi uddanner på, bidrager til, at vi lykkes med den grønne omstilling.

 

KILDE : Uddannelses- og Forskningsministeriet