Efter flere sager, hvor boligkøbere er blevet snydt med misvisende arealangivelser og realkreditlån med forhøjede bidragssatser, sendte erhvervsministeren den 13. december et lovforslag i høring, som skal hæve forældelsesfristen for vildledende markedsføring fra 2 til 5 år for blandt andet fast ejendom, boligkreditaftaler og abonnementer.

Hundredvis af boligkøbere har oplevet, at drømmen om en ny og større lejlighed er brast, den dag de endelig kunne sætte nøglen i døren til deres nye bolig.

Der har desværre været flere eksempler på projektboliger, som i salgsmaterialet og på tegningerne har stået opført som større, end boligen reelt har vist sig at være, når den er færdigopført. Men når den nye boligejer selv, efter flere års byggeri, har mulighed for at finde målebåndet frem, er sagen, ifølge markedsføringsloven, allerede forældet, og køber står tilbage med en lang næse.

Når sagen er forældet, kan Forbrugerombudsmanden ikke hjælpe med at føre sag. Derfor vil regeringen nu hæve forældelsesfristen for vildledende markedsføring fra 2 til 5 år for blandt andet fast ejendom, fortæller erhvervsminister Simon Kollerup:

”For mig at se giver det ingen mening, at der gælder en forældelsesfrist på kun 2 år, når der er tale om projektsalg, hvor køberen kan risikere ikke at kunne bese lejligheden, før forældelsesfristen er overskredet. Som forbruger skal man jo have en reel mulighed for at vurdere, om et produkt lever op til det markedsførte, inden fristen er overskredet og sagen er forældet. Derfor hæver vi nu forældelsesfristen.”

”Derudover synes jeg også, at det er en svinestreg, at man overhovedet har kunnet finde på at oplyse helt forkerte mål på de projektlejligheder, man har solgt. For de fleste danskere er boligkøb en meget stor og ofte meget dyr beslutning, og det er alfa og omega, at boligkøberne kan stole på de oplysninger, som fremgår af salgsmaterialet. Derfor er jeg glad for, at Dansk Ejendomsmæglerforening og Forbrugerrådet Tænk nu har udviklet en branchenorm, så reglerne for arealangivelser fremover er helt klare.”

Udover for køb af fast ejendom, hæver lovforslaget også forældelsesfristen for vildledende markedsføring fra 2 til 5 år for boligkreditaftaler og abonnementer (eksempelvis mobilabonnementer), da en kortlæggelse af problemets omfang viste, at der også på disse to områder har været eksempler på sager, hvor en forældelsesfrist på 2 år har vist sig at være et problem.

Det drejer sig blandt andet om realkreditlån, som blev markedsført med udsagn om fast pris i hele lånets løbetid, men hvor bidragssatserne senere blev forhøjet. Og om mobilabonnementer markedsført med en fast pris ”for altid”, men hvor prisen alligevel blev forhøjet efter et par år, da forældelsesfristen var udløbet.

Kilde: Erhvervsministeriet