Sammen med Forbrugerrådet Tænk og en række erhvervs- og brancheorganisationer har Forbrugerombudsmanden revideret og opdateret sine retningslinjer for prismarkedsføring. Forbrugerombudsmanden forventer, at de nye retningslinjer vil skabe større klarhed og styrke beskyttelsen mod vildledende sparbudskaber. Retningslinjerne træder i kraft den 1. september 2017.

Forbrugerombudsmandens erfaringer gennem de sidste par år, brug af nye udtryk og metoder i markedsføringen samt ønsker fra både erhvervs- og forbrugerside, har været baggrunden for, at Forbrugerombudsmanden, i samarbejde med forhandlingsparterne bag retningslinjerne fra 2013, nu har opdateret retningslinjerne.

Retningslinjerne for prismarkedsføring er målrettet alle erhvervsdrivende, der bruger oplysninger om priser og andre salgsfremmende tiltag i deres markedsføring.

”Jeg har haft konstruktive forhandlinger med Forbrugerrådet Tænk og erhvervslivet om, hvordan man kan markedsføre sig med prissammenligninger og sparbudskaber, og jeg er glad for, at det nu udtrykkeligt kommer til at fremgå af retningslinjerne, at hvis en vare er på tilbud så ofte, at den ikke kan siges at have en reel normalpris, er det vildledende at skrive, at den er på tilbud”, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Det nye i retningslinjerne for prismarkedsføring er bl.a.:

  • Ifølge retningslinjerne er der ikke noget til hinder for en række tilbudsformer som før/nu, mængderabatter, kombinationstilbud og kortvarige 2-3 dages tilbud hver for sig.
    Det nye er, at hvis tilbuddene kombineres med hinanden, og et produkt derfor er på tilbud så ofte, at det ud fra en konkret vurdering ikke kan siges at have en reel normalpris, er prissammenligningen vildledende. Dette gælder også, hvis en erhvervsdrivende skulle vælge kun at markedsføre kortvarige tilbud (fx ”weekendtilbud”, Black Friday” og lign.) på det samme produkt så hyppigt, at en normalpris ikke eller kun sjældent vil kunne forekomme.
  • I de nye retningslinjer præciseres brug af udtrykket outlet nærmere. Varer i outlets sidestilles med restvarer og restpartier og må derfor markedsføres med en nedsat pris, indtil de er solgt. Den erhvervsdrivende skal kunne dokumentere besparelsen i forhold til det, varerne kostede, da de blev solgt i hovedbutikken. Hvis varerne i outlettet nedsættes yderligere undervejs, må den nye pris og besparelse kun sammenlignes med varens pris umiddelbart inden den ekstra nedsættelse.
  • Det præciseres, at pga. de særlige restriktioner, der gælder ved fyrværkeri, må dette godt markedsføres i kombinationstilbud, hvori forskellige fyrværkeriprodukter indgår, og med mængderabat uden overholdelse af retningslinjernes sædvanlige krav om, hvor længe en vare skal have været solgt til normalprisen, inden den kan sælges som tilbud. Undtagelsen for fyrværkeri gælder dog kun, hvis produkterne ved mængderabat kan købes enkeltvis og ved kombinationstilbud hver for sig i samme butik.
  • Det tydeliggøres, at hvis en mængderabat på en vare, der altid sælges med mængderabat, ind i mellem gøres større, vil det være vildledende fortsat at sammenligne med 1 stk. prisen for den pågældende vare. Besparelsen ved den ekstra rabat skal sammenlignes med prisen ved den sædvanlige mængderabat.  

Følgende erhvervs- og brancheorganisationer har deltaget i forhandlingerne: Forbrugerrådet Tænk, Dansk Erhverv, De Samvirkende Købmænd, DI Handel, Bryggeriforeningen, AutoBranchen Danmark, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks Sportshandler Forening, Danske Advokater, Dansk Kørelærer-Union, FDIH, FEHA, HORESTA, Dansk Annoncørforening, Håndværksrådet, Kreativitet & Kommunikation, Telekommunikationsindustrien og Coop Danmark.

Retningslinjerne træder i kraft den 1. september 2017.

De nye retningslinjer kan læses her.

 

Kilde: Forbrugerombudsmanden