Den 8. november er det såkaldte ”ændringsdirektiv” blevet vedtaget i EU, og det er godt nyt for de danske forbrugere. For med direktivet opdateres de europæiske regler for forbrugerbeskyttelse, så de nu tilpasses den digitale tidsalder og favner flere af de problemstillinger, som den digitale udvikling har ført med sig.

En efterhånden velkendt problemstilling er brugen af falske brugeranmeldelser, hvor et hotel for eksempel roses til skyerne af, hvad der viser sig at være opdigtede brugere. Men fremover bliver de erhvervsdrivende forpligtet til at sikre, at de brugeranmeldelser, som de anvender i deres markedsføring, ikke er falske.

De nye regler betyder også, at det tydeligt skal oplyses, hvis en erhvervsdrivende har betalt for at opnå en højere placering i søgeresultater på prissammenligningsportaler på nettet. Det kan for eksempel være, når man bruger en portal til at søge efter sin næste ferierejse på tværs af forskellige forhandlere.

Med det nye direktiv indføres også øget gennemsigtighed omkring, hvem man som forbruger rent faktisk handler med, når man bevæger sig ind på online markedspladser. Det kan nemlig i dag være svært altid at gennemskue, om det er en erhvervsdrivende eller blot en anden forbruger, man handler med, og det kan have betydning for forbrugerens rettigheder.

Samtidig ensrettes håndhævelsen af EU’s forbrugerbeskyttelsesregler ved at fastsætte vejledende kriterier, der kan lægges vægt på, når erhvervsdrivende pålægges bøder for overtrædelse af reglerne.

Erhvervsminister Simon Kollerup:
”I en digital verden med voldsomt stigende e-handel er det vigtigt at sikre, at forbrugerlovgivningen følger med udviklingen. Jeg er glad for, at danske og europæiske forbrugere nu får bedre rettigheder, når de bruger de digitale tjenester og handler online. Danskerne handler i stigende grad på nettet, og det skal være let at gennemskue forhandlernes salgskneb, når man handler digitalt.”

Direktivet omfatter desuden et forbud mod videresalg af billetter, som er erhvervet ved brug af såkaldte billetrobotter. Se mere her.

Ændringsdirektivet er den ene del af pakken ”En ny aftale for forbrugerne”, som Europa-Kommissionen præsenterede i april 2018.

Læs mere om direktivet på EU-kommissionens hjemmeside her.

Kilde: Erhvervsministeriet