Ditas er indkøbsselskab for 53 andelshavere, som tilsammen ejer 138 byggecentre over hele Danmark. Indkøbsvolumen i selskabet er på ca. 5 mia. kr., mens forretningsleddet omsætter for ca. 8 mia. om året. Ditas er endvidere moderselskab for XL-BYG, som er Danmarks største frivillige markedsføringskæde i byggevarebranchen.

Med primære aktiviteter indenfor indkøb er det yderst vigtigt, at varebestillingsprocessen gøres så enkelt som muligt. Her kan der spares enorme administrative omkostninger ved at kunne bestille hos leverandørerne gennem EDI.

Frigiver ressourcer til værdiskabende opgaver
Antallet af samhandelspartnere og transaktioner vokser kontinuerligt hos Ditas, og behovet for automatiske indkøbsprocesser er derfor stigende, da de frigiver tid til mere værdiskabende opgaver for medarbejderne.

byg-e har givet vores forretninger mærkbare tidsbesparelser ved handel med EDI. byg-e har hjulpet os med at konvertere ordrerne fra vores forretninger til vores leverandører. Det har gjort, at vi ikke behøver at have et stort antal forskellige formater. Vi kan i stedet sende i ét format til byg-e, som så sørger for, at vore leverandører kan læse det i deres egne systemer. Derved skal vi kun aflevere vores ordrer ét sted, udtaler Søren Kopp Vester, EDI-ansvarlig hos Ditas.

Skaber et overblik
Hos byg-e har Ditas også fået adgang til en EDI-applikation til smartphone, som de tilknyttede forretninger kan bruge, når de skal se, om en ordre er blevet sendt afsted. Det er med til at skabe overblik over ordrerne og øge trygheden omkring EDI. Det samme gælder for leverandørerne, som kan følge med i om deres faktura nu er nået frem.

Med byg-e’s app til smartphone sparer vore forretninger tid, da de hurtigt kan skabe sig et overblik over ordrerne på app’en i stedet for at hænge i røret hos leverandøren for at høre, om de er nået frem. Samtidigt ved vi, at ordren når frem på det tidspunkt, hvor vi skal bruge den, udtaler Søren Kopp Vester, EDI-ansvarlig hos Ditas.