Pressemeddelelse

Hos Danske Byggecentre har vi i samarbejde med vores medlemmer arbejdet hårdt for at blive klar med et helt nyt udtryk til vores fælles rekrutteringskampagne.

“Vi har tidligere haft den udfordring i vores branche, at de unge ikke rigtig kender os, fordi de aldrig selv kommer i et byggecenter. Når de så hører om at arbejde i et byggecenter, så har de desværre haft tendens til at tro, at det er hårdt og støvet arbejde. Det er ikke fordi, at det ikke kan være hårdt arbejde, men det er vigtigt at vi får fortalt, at det at blive elev i et byggecenter er et spændende job med masser af udviklingsmuligheder og kontakt med mennesker”, udtaler Palle Thomsen, adm. direktør Danske Byggecentre.

Ny hjemmeside
Vi har i samarbejde med vores medlemmer og eksperter i tiltrækning og rekruttering af unge udarbejdet helt nyt kampagnemateriale samt givet www.karrierestigen.dk en stor makeover, så den nu er mere indbydende og i trit med de unge.

På karrierestigens hjemmeside har de unge mulighed for at læse om vores branche, og hvad der kræves for at starte som elev. Branchens tre karriereveje; Handelselev, salgselev og lager- og logistikoperatørelev er i fokus med en rollemodel for hver uddannelse, og der gives et godt overblik over, hvad de unge kan forvente af arbejdet i et byggecenter. Samtidig er det tydeliggjort, hvordan den enkelte elevuddannelses karrierestige kan se ud. Vi vil gerne give et billede af, at man sagtens kan stige i graderne, når man vælger elevvejen i et byggecenter.

På hjemmesiden har vi også vores medlemmer i fokus. Vi giver vi de unge muligheden for på et kort at se, hvor de danske byggecentre ligger. Derudover har vi sørget for at lede de unge direkte videre til vores medlemmer, så de hurtigt kan læse mere om, hvordan de bliver elever hos de enkelte kæder.

Annoncering på sociale medier
Hjemmesiden kan ikke stå alene i kampagnen, og derfor skal vi også ud og annoncere på de sociale medier som Facebook og Snapchat. Vi vælger hovedsageligt at annoncere på de sociale medier, da det er der de unge befinder sig. I en tidligere kampagne har vi i større grad forsøgt at brande hele branchen igennem bl.a. tv-reklamer, men denne gang zoomer vi lidt ind og forsøger kun at ramme de unge, som er dem, vi gerne vil have som elever ude i butikkerne.

Ud på 23 skoler i løbet af efteråret og stort finaleevent
Udover ny hjemmeside og annoncering på de sociale medier, har vi også udviklet et branchespil som et led i rekrutteringskampagnen. Branchespillet er noget så simpelt som et brætspil, da vi gerne vil samle de unge rundt om et bord, fremfor foran deres computere.

I spillet styrer man, i hold på 3-4 personer et byggecenter, hvor ens fornemste opgave er at lytte til kundernes behov og sælge de bedste varer, men man skal også foretage kloge indkøb, og man skal have styr på sit lager og leverancer. Man skal formå at tjene flere penge end sine modstandere ved at købe billigt ind og samtidig sælge mest muligt uden at have varer tilbage på lageret. Det er samme problematikker, som vores medlemmer sidder med hver dag, ude i det virkelige liv.

Et branchespil er en god ide, fordi man på den måde kan indgå i skolernes undervisning i forbindelse med faglige cases og karrierespil. Det overordnede formål er, at spillet skal bruges som supplement til undervisningen, og at eleverne synes det er sjovt og underholdende, så de kommer til at tænke på os, når de skal vælge uddannelse og elevplads.

Og det virker. Fra et besøg på en skole i Nordsjælland var der 16 ud af 30 elever i en klasse, der var interesserede og ville høre mere om branchen, efter de havde spillet.

“Vi har sjældent oplevet noget lignende, og vi har været ude på utallige skoler med forskellige brancher. At 16 ud af 30 elever i en klasse er interesseret efter et branchespil er uden sidestykke. Det viser jo også bare, at det at få en elevplads hos et af Danske Byggecentres medlemmer er noget sjovere, end mange måske går rundt og tror”, udtaler Emil Hjertman, Konsulent hos Bruun & Partnere, som har været med i udarbejdelsen af branchespillet.

I løbet af efteråret besøger vi 23 handelsskoler over hele landet med spillet, og vi slutter af med et stort finaleevent den 29. november på Radisson Royal Copenhagen, hvor de 10 bedste hold/skoler i Danmark, med højeste score, skal dyste mod hinanden. Vi har sat en præmiesum på 18.000 kr. på spil, og førstepladsen vinder hele 10.000 kr. til en klassetur. Så der er al mulig grund til, at skoleeleverne skal gøre det, så godt de kan.

Yderligere information:
Adm. direktør Palle Thomsen, Danske Byggecentre, tlf. 45 80 78 77, pt@bdb.dk