PEFC

Vigtigst af alt er de mennesker, dyr og planter, som lever af skoven!

PEFC er fortsat det største skovcertificeringssystem i verden med 304 millioner hektar skov. I Danmark er vi også godt med, og tæt på 100 % af de certificerede skove er i dag PEFC-certificeret.

Palle Thomsen, direktør for Danske Byggecentre, har igennem snart to år været formand for PEFC Danmark, og vi er glade for de danske byggecentres fortsatte engagement i en bæredygtig omstilling af byggebranchen.

PEFC Danmark arbejder for at promovere de danske byggecentres dedikerede arbejde for at fremme mere bæredygtigt træ og næste alle byggecentre er PEFC-certificeret. De danske byggecentre står for langt størstedelen af det materiale, som i mange år fremad vil blive lageret i vores bygninger til gavn for vores miljø og klima.

Hvad kan du gøre for at beskytte skoven?

100 PEFC-certifikater

Året startede med, at virksomhed nummer 100 fik et PEFC-certifikat - og det var en gammel kending i branchen nemlig Tiset Savværk, der løb med æren. De sælger flagstænger, og derfor gik flaget til tops, og champagne blev serveret.

Du kan læse hele historien og se billeder fra fejringen her.

PEFC-certifikat nr. 100 får flagene til tops.

En bæredygtig skov

På årets generalforsamling var deltagerne inviteret til en tur i skoven for at se en bæredygtig skov. Der blev både diskuteret beskyttelse af dyr og planter, fældning af skoven - og historien om en mulig ulv på kanterne blev der også spidset øre til.

Skønt øjeblik fra en bæredygtig skov på PEFCs generalforsamling.

Sammen om en certificering?

2017 blev året med den første gruppeordning for mindre virksomheder, der går sammen med det formål at opnå en PEFC-certificering. Fordelen ved gruppeordningen er færre omkostninger og mere videndeling.

Alle virksomheder med en omsætning under kr. 60 millioner og under 50 fuldtidsansatte, kan blive certificeret i en gruppe.

Kontakt PEFC Danmark for mere information: info@pefc.dk.

Vi spreder det grønne budskab

Igen i år var PEFC Danmark at finde til Building Green 2017 messen, der er et af årets store arrangementer for bæredygtige virksomheder på tværs af brancher, og hvor viden, idéer, nyeste tendenser og forskning samt nye samarbejder er i fokus.

PEFC fik mange gode dialoger med både besøgende ved standen og andre virksomheder, og de mange gode foredrag har bestemt givet medarbejderne stof til eftertanke og mange nye idéer at arbejde videre med i 2018.

Hvis du vil læse mere om PEFCs deltagelse på Building Green 2017 så klik her

Vi ser frem til fortsat at sprede det grønne budskab i 2018 – og ikke mindst på BYGGERI’18.

Minder fra BYGGERI’16. Vi glæder os til 18.

PEFCs sekretariat

Vi har i løbet af året deltaget i arrangementer i hele landet og derigennem været med til at sætte dagsorden for vigtigheden af bæredygtigt træ i byggebranchen. Dette arbejde fortsætter naturligvis i 2018.

PEFC Danmarks sekretariat består foruden af sekretariatsleder Morten Thorøe også af projektmedarbejder Nina Skou, som blandt andet har en baggrund i et byggecenter samt af Cecilie Rosendahl, som har ansvaret for kommunikation og markedsføring.

Vi står til rådighed for at hjælpe jer, og vores dør er altid åben. F.eks. har STARK lavet en brochure til deres kunder, hvori de fortæller om deres bæredygtige træ og vigtigheden herom. Vi samarbejder gerne om lignende brochurer målrettet jeres kunder og virksomhedsprofil. Derudover opdaterer vi løbende vores materiale, som I finder på vores hjemmeside eller ved at kontakte os.

Du finder os her https://www.pefc.dk/

PEFC Week

Finland dannede rammen om PEFC ugen i 2017. Ugen hvor alle lande med nationale systemer for bæredygtigt skovbrug mødes.

Det er også stedet, hvor nye medlemmer bliver optaget, og hvor nye systemer bliver godkendt på generalforsamlingen. For PEFC Finland var denne begivenhed helt speciel, fordi landet også fejrede 100 årsdagen for deres uafhængighed.

PEFC har rødder i familieskovbruget, og Finland er et af de lande, som var med til at grundlægge PEFC. Fokus har fra starten været på at sikre familieskovbruget og de små skovejeres muligheder for at demonstrere bæredygtigt skovbrug. Mange steder i verden er skoven en vigtig indtægtskilde og eksistensgrundlag for de små skovejere og familieskovbrug, og de bidrager til en verden, hvor biodiversitet og beskyttelse af dyr og planter har en høj prioritet i PEFC-systemet.

Vi tager dig her med rundt i verden og giver dig tre interviews med tre personer om deres arbejde med at fremme bæredygtigt skovbrug.

Kenya, Geoffrey Wanyama

Et land som er ved at udvikle en national standard for bæredygtigt skovbrug og som glæder sig til at arbejde sammen med PEFC for i fremtiden at kunne levere bæredygtigt træ fra både små og store skovejere i Kenya.

Korea, Oh-Book Kwan

Vidste du, at PEFC er en del af Vinter-OL i Korea i 2018? PEFC støtter udvikling af nationale systemer, og det lokale arrangement er vigtigt. Korea har indgået et samarbejde om at promovere lokalt certificerede varer til Vinter-OL. Hør desuden om, hvad Oh-Book Kwan har at fortælle om PEFC og FN’s verdensmål.

Norge, Thomas Husum

Norge er et tæt familiemedlem til PEFC Danmark og de danske byggecentrer. PEFC er det største skovcertificeringssystem i Norge, så der er gode muligheder for at gøre et bæredygtigt køb her. Hør Thomas fortælle om, hvad det betyder at være medlem af PEFC familien.

#TætPåSkoven?

PEFC har et mål om, at verden skal være et sted, hvor mennesker forvalter skovene bæredygtigt. Derfor har vi i 2017 afholdt PEFC Fotokonkurrence, hvor privatpersoner, virksomheder og amatørfotografer har haft muligheden for at indsende billeder af, hvad der får dem #TætPåSkoven, så vi sammen kan skabe fokus på en mere bæredygtig verden.

PEFC fik tilsendt over 11.000 forskellige, flotte billeder fra hele verden, og hvert eneste billede symboliserer en bestemt historie om, hvad der gør naturen interessant for netop dén person.

Vi sender en stor tak til alle de danske deltagere og en særlig tak til Frøslev Træ, som var sponsor på hovedpræmien. En leverandør, som i mange år har sat bæredygtighed højt på dagsordnen i byggebranchen.

Vær med i 2018

PEFC’s fotokonkurrence #TætPåSkoven vender tilbage i 2018, hvor vi håber, at du vil hjælpe os med at udbrede vigtigheden i at beskytte verdens skove, og samtidig får du mulighed for at vinde mange flotte præmier.

Følg med løbende på PEFC facebook: https://www.facebook.com/pefcdanmark/

Danmarks vinderbilleder

1. plads - Danmark - Foto af: Henning Andersen.

2. plads - Danmark - Foto af: Anders Heegaard.

3. plads - Danmark - Foto af: Bjørn With.

Hør og se det internationale vinderbillede her